پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: بررسی شیر ترمز اتوماتیک لکوموتیو
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
تعداد صفحات پروژه: 138
______________________________________________________
بخشی از مقدمه
این
گزارش به تشریح عملکرد سوپاپ ترمز اتوماتیک به منظور شبیه سازی و تحلیل
رفتار دینامیکی شیر می پردازد. هدف اصلی از تحلیل، تعیین فشار دبی خروجی
از شیر پر بر حسب زمان در وضعیتهای تلف کاری آن می باشد. بدین منظور لازم
است تا ابتدا تشریح دقیقی از عملکرد و وضعیت سیستم ارائه گردد، تا بر پایه
آن بتوان مقادیر ورودی و خروجی را به هم مرتبط نمود. لذا لازم است تا
ابعاد و اندازه های شیر اعم از اندازه مقاطع و حجم ها، و نیز سایر مشخصات
شیر، نظیر ثابت فنرهای تعیین گردد. بر اساس آنچه ذکر شد در
این گزارش ابتدا به بررسی مدار کلی شیر ترمز اتوماتیک و جایگاه این شیر در
ارتباط با سایر اجزا ترمز می پردازیم. سپس مسیر و جریان هوا در ادامه
شرحی بر عملکرد اجزا تشکیل دهنده ترمز اتوماتیک ارائه می گردد. در پایان
ابعاد و اندازه های شیر ارائه می گردد.
ترمز، به
عنوان کنترل کننده سرعت در قطار، اصلی ترین رکن تردد ایمن می باشد.
بنابراین نخستین اولویت در طراحی این سیستم، بالا بودن ایمنی، حتی به
ازای هزینه بالا و استفاده از روشهای غیر معمول، می باشد. به
همین منظور ترمز قطار به نحوی طراحی گردیده که بر خلاف سیستمهای رایج،
کاهش شار لوله ترمز، باعث عمل ترمز گیری می شود. این امر خصوصاٌ در موقع
گسیختگی قطار حائز اهمیت است و باعث خواهد شد تا در موقع گسیختگی قطار کاهش
خوبخودی در لوله ترمز روی داده و قطار به طور خودکار ترمز بگیرد.
به طور مختصر مکانیزم مدار ترمز و جایگاه سوپاپ ترمز اتوماتیک در آن را می توان اینگونه بیان نمود:
موتور
قطار مستقیماٌ در ارتباط با کمپرسوری است که می تواند هوای متراکم با فشار
حدود 14.Psi تولید می نماید. هوای فشرده پس از ذخیره شدن در مخزن اصلی
عیور از لوله ها و صافی ها وارد سوپاپ ترمز اتوماتیک (یا شش دنده) می گردد و
طی پروسی تبدیل به هوای با فشار حدود 70Psi می شود و از آن پس، این فشار
تنظیم شده وارد لوله ای به نام لوله اصلی brake pipe) یا لوله ترمز) می
گردد. این لوله در سرتاسر قطار امتداد دارد و توسط لوله های لاستیکی بین
واگن ها ارتباط آنهابا یکدیگر و نیز لوله اصلی لکومتیو برقرار می شود.